DUAL EDUCATION AND THE POST-WAR RECOVERY OF UKRAINE: FACTORS, MODELS, EUROPEAN EXPERIENCE
Abstract
Subject of study is the patterns and features of the formation and development of dual education. Its strategic importance for the training of qualified specialists in demand by the labor market in the context of post-war economic recovery. Purpose of the article is to determine the prerequisites, factors and features of the development of dual education in Ukraine and to develop recommendations for the implementation of foreign experience in the national educational system in the context of post-war economic recovery. It was revealed that the development of dual education is influenced by a large number of factors, the set of which is similar to the position of macro-academic analysis. At the same time, there is a concept of a socio-cultural environment in which needs and contractual relations regarding the implementation of training in the dual form of education mature. It can have a significant impact on the result. An example is the German dual education, the national strategy of which is built on the basis of not only the principle of market freedom, but also the principle of professional identity and mastery "Beruf" (a profession is considered not only as a source of income, but also as part of personal identity. The formation of a competent specialist is the history of the development of his mastery); ethics of labor responsibility "Arbeitsmoral" (ethics of labor discipline and responsibility to the employer and society, focused on efficiency, punctuality, quality of work, and where there is not only training in professional skills, but also the education of work culture); social partnership, a responsible attitude to training and work. European, primarily German experience in the development of dual education is a benchmark for social agreement between higher education institutions, business and the state in Ukraine. It defines the basic components of the social partnership model in the field of dual education - an audit of the quality of labor force training, the effectiveness of the use of dual educational technologies, plus, European values, the defense of which has become the life's work of millions of Ukrainians. The post-war restoration of the Ukrainian economy and state will make exactly these demands on the implementation of dual projects.
References
Abel H. Polytechnische Bildung und Berufserziehung in internationaler Sicht. International Rewiev of Education. 1959. № 5. Рр. 369–382.
Benett Y. The Validity and Reliability of Assessments and Self-Assessments of Work-Based Learning. Assessment and Evaluation in Higher Education. 1993. Vol. 18 No 2. P. 83–94.
Гончар Л. Розвиток дуальної освіти Німеччини в історичному контексті. Професійна педагогіка. 2021. № 1 (22). С. 32–40.
Опушко Н.Р. Дуальна освіта в університетах німецькомовних країн Європи. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. № 67. С. 137-150. DOI: –https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-137-150
Gray D. A Briefing on Work-based Learning. Higher Education. LTSN Generic Centre. Assessment series. 2011. № 11. URL: https://www.researchgate.net/publication/238620676_A_Briefing_on_Work-based_Learning.
Little B. Employability and Work-based Learning. Higher Education Academy. ESECT. Learning and Employability Series. 2006. № 7. URL: https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/Employability%20and%20workbased%20learnig.pdf.
Бородієнко О.В., Пуховська Л.П., Радкевич В.О., Радкевич О.П., Леу С.О., Артемчук В.В., Базелюк Н.В., Корчинська Н.М. Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід: монографія. Київ : ІПТО НАПН України. 2018. 223 с.
Радкевич В. О. Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України». Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. №6(2). С. 1–19. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6226
Базиль Л. О., Орлов В. Ф. Innovative consulting technologies for youth entrepreneurship in the professional education system. Modern technologies for solving actual society's problems. 2022. С. 64–65.
Савчук Р.М., Петренко Л.М. Роль дуальної освіти у повоєнній відбудові України. Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ. 2024. С. 231–236.
Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України. Київ : ТОВ «Вістка». 2022. 240 с.
Теоретичні основи та провідний зарубіжний досвід взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України : препринт (аналітичні матеріали); за ред. Ю. Скиби. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 142 с.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Ст. 9. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Традиції ремісництва і дефіцит кваліфікації робітничих кадрів на регіональному ринку праці Львівщини / наук. ред. У. Я. Садова. Львів, 2008. 104 с.
Садова У., Семів Л. Регіональні ринки праці: аналіз та прогноз. Львів. 2000. 264 с.
Економічна активність населення Львівської області: формальна та неформальна зайнятість; заг. ред.: У. Я. Садова. Львів. 2017. 48 с.
Гринькевич О.С., Садова У.Я., Левицька О.О. Міжнародний досвід моніторингу працевлаштування випускників та шляхи його застосування в Україні. Демографія та соціальна економіка. 2019. № 1 (35). С. 126–139.
Аналіз розривів у навичках і потреб бізнесу у робочій силі. Звіт про результати дослідження ринку праці Львівської області. ЛРПЗ «Опліч». Львів. 2023. 128 с.
Канаш О. Вища освіта ЄС – індикатор економічного оптимізму громадян. Економічний аналіз. 2021. № 1. С. 122–132.
Войтович Л., Федик М. Стратегія повоєнного відновлення економіки Eкраїни в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-112
Abel H. (1959). Polytechnische Bildung und Berufserziehung in internationaler Sicht. International Rewiev of Education, vol. 5, рр. 369–382.
Benett Y. (1993). The Validity and Reliability of Assessments and Self-Assessments of Work-Based Learning. Assessment and Evaluation in Higher Education, vol. 18(2), pp. 83–94.
Honchar L. (2021). Rozvytok dualʹnoyi osvity Nimechchyny v istorychnomu konteksti [The development of dual education in Germany in a historical context]. Professional Pedagogy, vol. (22), pp. 32–40.
Opushko N.R. (2023). Dualʹna osvita v universytetakh nimetsʹkomovnykh krayin Yevropy [Dual education in universities of German-speaking countries of Europe]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, vol. 67, pp. 137–150. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-137-150 (accessed August, 26, 2024).
Gray D. A. (2011). Briefing on Work-based Learning. Higher Education. LTSN Generic Centre. Assessment series, vol. 11. Available at:: https://www.researchgate.net/publication/238620676_A_Briefing_on_Work-based_Learning (accessed August, 26, 2024).
Little B. (2006). Employability and Work-based Learning. Higher Education Academy. ESECT. Learning and Employability Series, vol. 7. Available at: https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/Employability%20and%20workbased%20learnig.pdf (accessed August, 26, 2024).
Borodiyenko O.V., Pukhovsʹka L.P., Radkevych V.O., Radkevych O.P., Leu S.O., Artemchuk V.V., Bazelyuk N.V., Korchynsʹka N.M. (2018). Suchasni modeli profesiynoyi osvity i navchannya v krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: porivnyalʹnyy dosvid [Modern models of vocational education and training in the countries of the European Union: comparative experience]. Kyiv: IPTO NAPN Ukrayiny.
Radkevych V. O. (2024). Rozvytok natsionalʹnoyi profesiynoyi osvity v umovakh viyny, povoyennoho vidnovlennya ta yevrointehratsiyi Ukrayiny: Naukova dopovidʹ na metodolohichnomu seminari NAPN Ukrayiny «Rozvytok natsionalʹnoyi profesiynoyi osvity v umovakh viyny, povoyennoho vidnovlennya ta yevrointehratsiyi Ukrayiny». Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi pedahohichnykh nauk Ukrayiny, Vol 6(2), pp. 1–19. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6226
Bazylʹ L. O., Orlov V. F. (2022). Innovative consulting technologies for youth entrepreneurship in the professional education system. Modern technologies for solving actual society's problems, pp. 64–65.
Savchuk R.M., Petrenko L.M. (2024). Rolʹ dualʹnoyi osvity u povoyenniy vidbudovi Ukrayiny [The role of dual education in the post-war reconstruction of Ukraine]. Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University.
Buhaychuk V., Davlikanova O., Lylyk I. (2022). Ontolohiya dualʹnoyi osvity: dosvid Nimechchyny ta Ukrayiny [Ontology of dual education: experience of Germany and Ukraine]. Kyiv: TOV «Vistka».
Skyby Yu. (2023). Teoretychni osnovy ta providnyy zarubizhnyy dosvid vzayemodiyi vyshchoyi osvity ta rynku pratsi v umovakh voyennoho stanu ta pislyavoyennoho vidnovlennya Ukrayiny : preprynt (analitychni materialy) [Theoretical foundations and leading foreign experience of interaction of higher education and the labor market in conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine: preprint (analytical materials)]. Kyiv: Institute of Higher Education of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Zakon Ukrayiny Pro osvitu [Law of Ukraine On Education] vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed August, 26, 2024).
Sadova U., Semiv L. (2008). Tradytsiyi remisnytstva i defitsyt kvalifikatsiyi robitnychykh kadriv na rehionalʹnomu rynku pratsi Lʹvivshchyny [Traditions of Crafts and the Deficit of Skilled Workers in the Regional Labor Market of Lviv Region]. Lviv.
Sadova U., Semiv L. (2000). Rehionalʹni rynky pratsi: analiz ta prohnoz [Regional Labor Markets: Analysis and Forecast]. Lviv.
Sadova U. (2017). Ekonomichna aktyvnistʹ naselennya Lʹvivsʹkoyi oblasti: formalʹna ta neformalʹna zaynyatist [Economic activity of the population of Lviv region: formal and informal employment]. Lviv.
Hrynʹkevych O., Sadova U., Levytsʹka O. (2019). Mizhnarodnyy dosvid monitorynhu pratsevlashtuvannya vypusknykiv ta shlyakhy yoho zastosuvannya v Ukrayini [International experience in monitoring graduate employment and ways of its application in Ukraine]. Demography and social economy, vol. 1 (35), pp. 126–139.
Analiz rozryviv u navychkakh i potreb biznesu u robochiy syli [Analysis of skills gaps and business needs in the workforce]. Report on the results of the study of the labor market of Lviv region. LRPZ «Oplich». Lviv. 2023.
Kanash O. (2021). Vyshcha osvita YES – indykator ekonomichnoho optymizmu hromadyan [EU higher education is an indicator of economic optimism of citizens]. Economic analysis, vol. 1, pp. 122–132.
Voytovych L., Fedyk M. (2024). Stratehiya povoyennoho vidnovlennya ekonomiky Ekrayiny v umovakh yevrointehratsiyi [Strategy of post-war economic recovery of Ukraine in the context of European integration]. Economy and Society, vol. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-112