METHODICAL APPROACHES TO THE STUDY OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE INSURANCE SERVICES MARKET

Keywords: insurance market, innovative technologies, automation, underwriting, technological innovations

Abstract

The article is devoted to the study of the impact of the active introduction of innovative technologies in the insurance market of Ukraine. The use of digital and innovative technologies in the insurance industry is highlighted. Factors contributing to the application of innovations in insurance activity were identified and analyzed. The views of scientists regarding the importance and necessity of introducing innovative technologies and innovative products into the activities of companies are considered. But they emphasize that this implementation opens up many opportunities and increases the efficiency of insurance activity. The main types of innovations in the modern insurance sector are characterized, namely: "Technological innovations"; "Product innovations"; "Process innovations"; "Marketing innovations". Their possibilities and prospects are outlined. The process of automating the activities of insurance companies allows to increase the competitiveness of the company and the effective development of new business models, to improve the quality of customer service and compensation for losses, as well as to raise the level of sales efficiency and the introduction of advanced methods of reward and motivation. It is worth noting that the effective implementation of the above innovations requires a complex analysis based on methodological approaches, among which it is worth highlighting analytical, systemic, process, educational programs and trainings, practical testing, functional and integrated approaches. The article discusses the main tools for evaluating the effectiveness of the use of innovative technologies in the insurance market. ROI (from the English return on investment), also known as ROR (from the English rate of return – profitability) is a financial ratio that illustrates the level of profitability or loss of a business. IRR (Internal Rate of Return) – Internal rate of return. NPV (Net Present Value) – Net present value. Payback Period – Payback period. Combined Ratio – Combined ratio. The implementation of modern innovations in insurance activity, in addition to prospects and opportunities, also has problems, among which: the high cost of introducing innovations, each product involves significant financing and risks; insufficient qualification of the staff, before the introduction of new tools, it is necessary to ensure the training of specialists as a matter of priority. Innovative technologies are significantly changing the market of insurance services, ensuring its flexibility, personalization and efficiency. Methodological approaches to their study should be multi-level, include financial and economic, organizational and strategic aspects. The implementation of innovations requires a clear assessment of performance, which is ensured by means of key financial indicators and models.

References

Бублик А. А. Інноваційні технології у страхуванні. Проривні інновації на страховому ринку України: збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Київ, 27 жовт. 2021 р.). Київ : КНЕУ, 2021. С. 61–64.

Богріновцева Л. М., Ключка О. В., Заїчко І. В. Розвиток та впровадження інноваційних підходів до фінансового управління страховими компаніями в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство.2024. № 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-57 (дата звернення: 10.05.2025).

Демченко В.М. Методичні підходи до оцінки ефективності діяльності страхових компаній у сфері накопичувального страхування. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. Проблеми інтеграції України у світовий фінансовий простір. 2014. Вип. 1 (105). С. 131-135.

Другова В. Інноваційні підходи до страхового менеджменту в умовах цифрової трансформації. Економіка та суспільство. 2024. № 66). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-123

Житар М. Тенденції розвитку страхового ринку України в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2024. № 61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-24

Калашник С. А., Шірінян Л. В. Інформаційні технології в страхуванні. Ефективна економіка. 2024. № 10. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/4835/4877 (дата звернення: 05.05.2025).

Комісарова А. С. Ринок InsurTech як інноваційний драйвер у сфері страхування. Молодий учений. 2020. № 23 (313). С. 396–397.

Марина А., Пеценко М. Страховий ринок України за умов війни. Цифра економіки та економічна безпека. 2023. № 5 (05). С. 44–51.

Останні тренди в Insurtech: вбудоване страхування, орієнтація на малий та середній бізнес та фокус на інновації. 2024. URL: https://ua.news/ru/money/poslednye-trendy-v-insurtech-vstroennoe-strahovanyeoryentatsyya-na-malyj-y-srednyj-byznes-y-fokus-na-ynnovatsyy

Татаріна Т. В. Страхові посередники в Україні: функціональні особливості, проблеми та перспективи розвитку. Бізнес-Інформ. 2020. № 7. С. 236–242.

Шірінян А., Татаріна Т. Економічна характеристика страхового ринку України на сучасному етапі розвитку. Економіка та суспільство. 2024. № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-33

Шірінян А. А., Шірінян Л. В. Показники ефективності страхового ринку України з позицій власників страхових компаній. Ефективна економіка. 2019. № 10. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.10.172 (дата звернення: 11.05.2025).

Як застосовується ROI в страхуванні. URL: https://minfin.com.ua/ua/2019/12/17/40085565 (дата звернення: 07.05.2025)

Рентабельність інвестицій. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Рентабельність_інвестицій (дата звернення: 09.05.2025).

Автоматизація страхування. URL: https://forinsurer.com/theme/2 (дата звернення: 11.05.2025).

P2P-страхування. URL: https://forinsurer.com/news/21/07/20/40058 (дата звернення: 02.05.2025).

Андерайтинг. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Андерайтинг (дата звернення: 04.05.2025).

Омніканальний маркетинг: що це таке. URL: https://www.adindex.ua/uk/omnikanalnij-marketing-shho-ce-take/ (дата звернення: 11.05.2025).

Як застосовується ROI в страхуванні. URL: https://minfin.com.ua/ua/2019/12/17/40085565/ (дата звернення: 07.05.2025).

Період окупності проекту. URL: https://studentbooks.com.ua/content/view/1308/42/1/3/ (дата звернення: 05.05.2025).

Внутрішня_норма_прибутку. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Внутрішня_норма_прибутку (дата звернення: 05.05.2025).

Bublyk A. A. (2021) Innovatsiini tekhnolohii u strakhuvanni [Innovative technologies in insurance]. Proryvni innovatsii na strakhovomu rynku Ukrainy : zbirnyk materialiv V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internetkonferentsii (m. Kyiv, 27 October 2021 r.) Kyiv: KNEU, pp. 61–64. (in Ukrainian)

Bohrinovtseva L. M., Kliuchka O. V., Zaichko I. V. (2024) Rozvytok ta vprovadzhennia innovatsiinykh pidkhodiv do finansovoho upravlinnia strakhovymy kompaniiamy v umovakh voiennoho stanu [Development and implementation of innovative approaches to financial management of insurance companies under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo. no. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-57 (in Ukrainian)

Demchenko V. M. (2014) Metodychni pidkhody do otsinky efektyvnosti diialnosti strakhovykh kompanii u sferi nakopychuvalnoho strakhuvannia. [Methodical approaches to assessing the effectiveness of insurance companies in the field of cumulative insurance]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy. Problemy intehratsii Ukrainy u svitovyi finansovyi prostir. Vyp. 1 (105). S. 131-135.

Druhova V. (2024) Innovatsiini pidkhody do strakhovoho menedzhmentu v umovakh tsyfrovoi transformatsii. [Innovative approaches to insurance management in the conditions of digital transformation]. Ekonomika ta suspilstvo no. 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-123

Zhitar M. (2024) Trends in the development of the insurance market of Ukraine in the conditions of martial law [Tendentsii rozvytku strakhovoho rynku Ukrainy v umovakh voiennoho stanu]. Economy and society, no. 61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-24 (in Ukrainian)

Kalashnyk S. A., Shirinian L. V. (2024) Informatsiini tekhnolohii v strakhuvanni [Information technology in insurance]. Efektyvna ekonomika, no. 10. Available at: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/4835/4877 (accessed 5 May 2025).

Komisarova A. S. (2020). Rynok InsurTech yak innovatsiinyi draiver u sferi strakhuvannia [The InsurTech market as an innovative driver in the insurance sphere]. Young scientist, no. 23 (313), p. 396–397. (in Ukrainian)

Maryna A., Petsenko M. (2023). Strakhovyi rynok Ukrainy za umov viiny [The insurance market of Ukraine under conditions of war]. Digital economy and economic security. Kyiv, no 5 (05), pp. 44–51. (in Ukrainian)

Ostanni trendy v Insurtech: vbudovane strakhuvannia, oriientatsiia na malyi ta serednii biznes ta fokus na innovatsii [The latest trends in Insurtech: integrated insurance, focus on small and medium-sized businesses and focus on innovation]. Available at: https://ua.news/ru/money/poslednye-trendy-v-insurtech-vstroennoe-strahovanyeoryentatsyya-na-malyj-y-srednyj-byznes-y-fokus-na-ynnovatsyy (accessed 5 May 2025).

Tatarina T. V. (2020) Strakhovi poserednyky v Ukraini: funktsionalni osoblyvosti, problemy ta perspektyvy rozvytku [Insurance intermediaries in Ukraine: functional features, problems and development prospects]. Biznes-Inform, no. 7, рр. 236–242. (in Ukrainian)

Shirinian, A., & Tatarina, T. (2024). Ekonomichna kharakterystyka strakhovoho rynku Ukrainy na suchasnomu etapi rozvytku [Economic characteristics of the insurance market of Ukraine at the current stage of development]. Ekonomika ta suspilstvo, (68). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-33

Shirinian A. A., Shirinian L. V. (2019) Pokaznyky efektyvnosti strakhovoho rynku Ukrainy z pozytsii vlasnykiv strakhovykh kompanii. [Performance indicators of the insurance market of Ukraine from the perspective of insurance company owners]. Efektyvna ekonomika, no. 10. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.172 (accessed 11 May 2025).

Iak zastosovuietsia ROI v strakhuvanni [How ROI is applied in insurance]. Available at: https://minfin.com.ua/ua/2019/12/17/40085565 (accessed 07 May 2025).

Rentabelnist_investytsii [Return on investment]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Rentabelnist_investytsii (accessed 09 May 2025)

Avtomatyzatsiia strakhuvannia [Automation of insurance]. Available at: https://forinsurer.com/theme/2 (accessed 11 May 2025).

P2P-strakhovan [P2P insurance]. Available at: https://forinsurer.com/news/21/07/20/40058 (accessed 02 May 2025).

Anderaitynh [Underwriting]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Anderaitynh (accessed 04 May 2025).

Omnikanalnyi marketynh: shcho tse take. [Omnichannel Marketing: What is it?]. Available at: https://www.adindex.ua/uk/omnikanalnij-marketing-shho-ce-take/ (accessed 11 May 2025).

Iak zastosovuietsia ROI v strakhuvanni [How ROI is applied in insurance]. Available at: https://minfin.com.ua/ua/2019/12/17/40085565/ (accessed 07 May 2025).

Period okupnosti proektu [Payback period of the project]. Available at: https://studentbooks.com.ua/content/view/1308/42/1/3/ (accessed 05 May 2025).

Vnutrishnia_norma_prybutku [Internal rate of return]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Vnutrishnia_norma_prybutku (accessed 05 May 2025).

Article views: 7
PDF Downloads: 5
Published
2025-06-30
How to Cite
Brovko, S. (2025). METHODICAL APPROACHES TO THE STUDY OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE INSURANCE SERVICES MARKET. Transformational Economy, (2 (11), 13-18. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2025-11-2