ДІДЖИТАЛ-КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕРСОНАЛУ ЯК ФАКТОР ЦИФРОВОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

Ключові слова: цифрова компетентність, цифрова ефективність, цифрова трансформація, людський капітал, галузеві моделі компетентності, адаптивні рамки, цифрові навички, економіка підприємства

Анотація

У статті розкриваються концептуальні основи цифрової компетентності персоналу як ключового внутрішнього фактора формування цифрової ефективності підприємства в контексті поточної економічної, технологічної та суспільної трансформації. Актуальність дослідження зумовлена зростаючим структурним розривом між технологічним оновленням організацій та недостатньою готовністю людського капіталу до ефективного застосування цифрових інструментів, платформ та інновацій у повсякденній професійній діяльності та операційних процесах. Метою дослідження є обґрунтування стратегічної ролі цифрових навичок у забезпеченні продуктивного та вимірюваного впровадження цифрових трансформацій на рівні підприємства та порівняння існуючих галузевих моделей розвитку цифрової компетентності в різних економічних сферах. Теоретична база базується на нещодавньому академічному дискурсі, який концептуалізує цифрову компетентність як багатовимірну здатність, що охоплює технічні, когнітивні, комунікативні, соціальні та етичні компоненти, всі з яких є важливими для цифрової продуктивності та організаційної адаптивності. Дослідження включає наукометричний аналіз академічних публікацій, індексованих у базі даних Scopus, за допомогою програмного забезпечення VOSviewer, який підтверджує центральне місце компетентності працівників у міждисциплінарному дослідницькому ландшафті, пов'язаному з цифровою ефективністю, інноваціями та стратегічним розвитком. Наведено детальну порівняльну оцінку моделей цифрової компетентності у п'яти ключових секторах (охорона здоров'я, освіта, ІТ, виробництво та послуги), яка визначає як спільні структурні компоненти, так і цілі розвитку, виклики, зміст та вимоги до компетенцій, специфічні для кожного сектора. Наукова новизна полягає в поєднанні когнітивно-кластерного аналізу з емпіричним узагальненням моделей розвитку робочої сили як на мікроекономічному, так і на мезоінституційному рівнях. Практичне значення результатів полягає в обґрунтуванні нагальної потреби в гнучких, адаптивних та контекстно-орієнтованих системах управління цифровою компетентністю, що дозволить підприємствам підвищити цифрову рентабельність інвестицій та зміцнити довгострокову стійкість і конкурентоспроможність у цифровій економіці.

Посилання

Ingsih K., Astuti S. D., Riyanto F. The role of digital competence in improving service quality and employee performance. SA Journal of Human Resource Management. 2024. Vol. 22. DOI: https://doi.org/10.4102/sajhrm.v22i0.2689

The Role of Digital Transformation in Improving Employee Performance / S. D. Widodo et al. Journal of International Conference Proceedings. 2024. Vol. 7, no. 1. P. 109-118. DOI: https://doi.org/10.32535/jicp.v7i1.3181

Присяжнюк О. Ф., Кравчук І. І., Місевич М. А. Сучасні тренди діджиталізації бізнес-менеджменту. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. № 12. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-04-03

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 03.03.2021 № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text

Трушкіна Н., Чернух Д. Цифрова культура компаній: уточнення термінології. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2023. Т. 2, № 1. С. 19-33. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20230201.03

Bringing digital competence to the disciplines / F. Caviglia et al. Education Inquiry. 2024. P. 1-29. DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2024.2318842

Adapting to crisis and unveiling the digital shift: a systematic literature review of digital competence in education related to COVID-19 / Y. Zhao et al. Frontiers in Education. 2025. Vol. 10. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1541475

European Commission. Digital competence framework for citizens. 2021. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp

Council of the European Union. Council recommendation of 22 may 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Offic. J. Eur. Union. C 189, 1-13.

Модель розвитку цифрової компетентності наукових та науково-педагогічних працівників / О. Спірін та ін. Information technologies and learning tools. 2024. Т. 104, № 6. С. 156-179. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v104i6.5889

Ochoa P., Coello-Montecel D. Does psychological empowerment mediate the relationship between digital competencies and job performance?. Computers in Human Behavior. 2022. P. 107575. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107575

Ujwary-Gil A., Godlewska-Dzioboń B. The two-mode network approach to digital skills and tasks among technology park employees. Entrepreneurial Business and Economics Review. 2022. Vol. 10, no. 2. P. 187-204. DOI: https://doi.org/10.15678/eber.2022.100211

Губарєва І., Бєлікова Н., Ягольницький О. Управління цифровою трансформацією підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-46

Шевченко І., Кубіцький С., Кубіцький Ю. Вплив ефективного управління розвитком персоналу на конкурентоспроможність підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-56

Стояненко І., Лубенець А. Вплив діджиталізації на діяльність та економічну безпеку підприємств торгівлі. Молодий вчений. 2019. Т. 1, № 65. С. 516-519. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-1-65-118

Scopus. Keyword search. URL: https://www.scopus.com/

Quintero W. R., Maldonado J. E. N. Competencies of the engineer in industry 4.0 context: a systematic literature review. Production. 2024. Vol. 34. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6513.20230051

Morte-Nadal T., Esteban-Navarro M. A. Digital Competences for Improving Digital Inclusion in E-Government Services: A Mixed-Methods Systematic Review Protocol. International Journal of Qualitative Methods. 2022. Vol. 21. P. 160940692110709. DOI: https://doi.org/10.1177/16094069211070935

Pelaez-Sanchez I. C., Glasserman-Morales L. D., Rocha-Feregrino G. Exploring digital competencies in higher education: design and validation of instruments for the era of Industry 5.0. Frontiers in Education. 2024. Vol. 9. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1415800

Gallego Joya L., Merchán Merchán M. A., López Barrera E. A. Development and strengthening of teachers’ digital competence: Systematic review. Contemporary Educational Technology. 2025. Vol. 17, no. 1. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/15744

Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України. 2023. 100 с. URL: https://surl.li/pqujae

Концептуально-референтна Рамка цифрової компетентності педагогічних й науково-педагогічних працівників. 2021. 70 с. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2629-frame_pedagogical.pdf

Ingsih K., Astuti S. D., & Riyanto F. (2024). The role of digital competence in improving service quality and employee performance. SA Journal of Human Resource Management, no. 22. DOI: https://doi.org/10.4102/sajhrm.v22i0.2689

Widodo S. D., Rubiyanti N., Widodo A., & Silvianita A. (2024). The Role of Digital Transformation in Improving Employee Performance. Journal of International Conference Proceedings, no. 7, is. 1, pp. 109–118. DOI: https://doi.org/10.32535/jicp.v7i1.3181

Prysiazhniuk O. F., Kravchuk I. I., & Misevych M. A. (2024). Suchasni trendy didzhytalizatsii biznes-menedzhmentu [Modern Trends of Digitalization in Business Management]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia - Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, no.12. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-04-03 (in Ukrainian)

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii [On the approval of the Concept for the Development of Digital Competencies and the approval of the action plan for its implementation], Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 167-r (2021). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text (in Ukrainian)

Trushkina N., & Chernukh D. (2023). Tsyfrova kultura kompanii: utochnennia terminolohii [Digital culture of companies: clarification of terminology]. International Science Journal of Management, Economics & Finance, no. 2, is. 1, pp. 19–33. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20230201.03 (in Ukrainian)

Caviglia F., Boie M. A. K., Dalsgaard C., & Pedersen A. Y. (2024). Bringing digital competence to the disciplines. Education Inquiry, pp. 1–29. DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2024.2318842

Zhao Y., Sánchez-Gómez M. C., Pinto-Llorente A. M., & Sánchez Prieto R. (2025). Adapting to crisis and unveiling the digital shift: a systematic literature review of digital competence in education related to COVID-19. Frontiers in Education, no. 10. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1541475

European Commission. (2021). Digital competence framework for citizens. Available at: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp

Council of the European Union (2018). Council recommendation of 22 may 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Offic. J. Eur. Union. C 189, 1–13.

Spirin O., Oleksiuk V., Vasylenko Ya., & Sirenko O. (2024). Model rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [A model for the development of digital competence of research and teaching staff]. Information Technologies and Learning Tools, no. 104, is. 6, pp. 156–179. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v104i6.5889 (in Ukrainian)

Ochoa P., & Coello-Montecel D. (2022). Does psychological empowerment mediate the relationship between digital competencies and job performance? Computers in Human Behavior, pp. 107575. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107575

Ujwary-Gil A., & Godlewska-Dzioboń B. (2022). The two-mode network approach to digital skills and tasks among technology park employees. Entrepreneurial Business and Economics Review, no. 10, is. 2, pp. 187–204. DOI: https://doi.org/10.15678/eber.2022.100211

Hubarieva I., Bielikova N., & Yaholnytskyi O. (2024). Upravlinnia tsyfrovoiu transformatsiieiu pidpryiemstva [Managing the digital transformation of the enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, no. 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-46 (in Ukrainian)

Shevchenko I., Kubitskyi S., & Kubitskyi Yu. (2024). Vplyv efektyvnoho upravlinnia rozvytkom personalu na konkurentospromozhnist pidpryiemstva [The impact of effective personnel development management on the competitiveness and promotion of an enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and Society, no. 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-56 (in Ukrainian)

Stoianenko I., & Lubenets A. (2019). Vplyv didzhytalizatsii na diialnist ta ekonomichnu bezpeku pidpryiemstv torhivli [The impact of digitalization on the activity and economic security of market enterprises]. Molodyi vchenyi - Young Scientist, no. 1, is. 65, pp. 516–519. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-1-65-118 (in Ukrainian)

Scopus. Keyword search. Available at: https://www.scopus.com/

Quintero W. R., & Maldonado J. E. N. (2024). Competencies of the engineer in industry 4.0 context: a systematic literature review. Production, no. 34. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6513.20230051

Morte-Nadal T., & Esteban-Navarro M. A. (2022). Digital Competences for Improving Digital Inclusion in E-Government Services: A Mixed-Methods Systematic Review Protocol. International Journal of Qualitative Methods, no. 21, pp. 160940692110709. DOI: https://doi.org/10.1177/16094069211070935

Pelaez-Sanchez I. C., Glasserman-Morales L. D., & Rocha-Feregrino G. (2024). Exploring digital competencies in higher education: design and validation of instruments for the era of Industry 5.0. Frontiers in Education, no. 9. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1415800

Gallego Joya L., Merchán Merchán M. A., & López Barrera E. A. (2025). Development and strengthening of teachers’ digital competence: Systematic review. Contemporary Educational Technology, no. 17, is. 1, pp. ep555. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/15744

Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pratsivnyka okhorony zdorovia Ukrainy [Digital Competence Framework for the Health Sector of Ukraine] (USAID). (2023). Available at: https://surl.li/pqujae (in Ukrainian)

Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Conceptual and Reference Framework for Digital Competence of Pedagogical and Scientific-Pedagogical Workers] (Diia. Tsyfrova osvita Ministerstva tsyfrovoi transformatsii Ukrainy). (2021). Available at: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2629-frame_pedagogical.pdf (in Ukrainian)

Переглядів статті: 10
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2025-06-30
Як цитувати
Руденко, В. О., Другова, О. С., & Бріль, М. С. (2025). ДІДЖИТАЛ-КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕРСОНАЛУ ЯК ФАКТОР ЦИФРОВОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. Трансформаційна економіка, (2 (11), 100-106. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2025-11-16